- Odwiedziny: 333377
- Do końca roku: 26 dni
- Do wakacji: 204 dni
Szkoła Podstawowa im. Stanisława Moniuszki w Bąkowicach
-
Statystyki
-
Kalendarium
Czwartek, 2024-12-05
Imieniny: Kryspiny, Norberta
SU
SAMORZĄD UCZNIOWSKI
Przewodniczący: Agata Groblica
Z-ca przewodniczącego: Zuzanna Błaszczyk
Członkowie RSU:
Franciszek Kuczyński
Fabian Krasoń
Zofia Hrycyszyn
Julia Warzocha
Piotr Kłos
Szymon Mikowski
Kamil Zacharów
OPIEKUN SU:
mgr Renata Boduch
PLAN PRACY SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Wstęp
„ …Organizacja samorządności w szkole polega na tym, by oddać w ręce młodzieży ich sprawy tak, by realizując własne cele, stawali się partnerami nauczycieli w realizacji celów, które stawia im szkoła…”
Jednym z zadań nauczycieli w ich pracy wychowawczej jest uczenie dzieci szacunku dla dobra wspólnego i przygotowanie do życia w społeczności lokalnej i w państwie. Właściwą formą realizacji tego działania w procesie wychowania i uspołeczniania jest działalność Samorządu Uczniowskiego.
W szkole podstawowej dzieci po raz pierwszy spotykają się z pojęciem samorządności, czyli z możliwością współdziałania, współtworzenia „rodziny” szkolnej i współpracowania z nauczycielami. Dlatego też na tym etapie kształcenia uczniowie zostają wdrożeni do samodzielności, zapoznani z możliwościami tworzenia, współpracy, dialogu, z umiejętnością dążenia do dobra wspólnego oraz z uświadamianiem sobie ponoszenia odpowiedzialności za siebie i innych.
Aby sprostać tym zadaniom powinni próbować współuczestniczyć w działalności szkoły, sami też proponować i realizować różnorakie zadania.
Temu ma służyć zaproponowany plan pracy Samorządu Uczniowskiego.
Założenia
Plan pracy Samorządu Uczniowskiego został przygotowany na podstawie harmonogramu imprez szkolnych, realizowanych w szkole oraz wniosków i spostrzeżeń dzieci i młodzieży, a zwłaszcza członków szkolnego Samorządu Uczniowskiego.
Plan przedstawia ogólny roczny zamysł działalności Samorządu Uczniowskiego wraz z propozycjami realizacji poszczególnych celów, działań, imprez. Zadania mogą być realizowane przez klasy, grupy, samorząd klasowy i szkolny.
Cele działania Samorządu Uczniowskiego w szkole
Nadrzędnym celem Samorządu Uczniowskiego jest integracja środowiska szkolnego: uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Biorąc pod uwagę fakt, iż uczniowie szkoły podstawowej dopiero uczą się współdecydowania o własnych sprawach, idea samorządności będzie wprowadzana poprzez:
-
uczestnictwo w tradycyjnych imprezach szkolnych,
-
organizację konkursów, imprez pod kierunkiem opiekunów samorządu uczniowskiego lub innych nauczycieli,
-
analizowanie przez uczniów podjętych działań.
Podstawowe cele działania SU w szkole to:
-
znajomość przez dzieci ich praw i obowiązków,
-
kształtowanie odpowiedzialności za podejmowane działania,
-
reprezentowanie interesów ucznia na prośbę i w razie potrzeby,
-
zachęcanie uczniów do samodzielnej, twórczej pracy,
-
prezentowanie dobrego imienia szkoły,
-
podtrzymywanie tradycji,
-
współorganizowanie życia kulturalnego szkoły,
-
dbałość o przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania na terenie szkoły i poza nią,
-
dbałość o utrzymywanie czystości w klasach,
-
organizowanie samopomocy i innych akcji na rzecz dzieci potrzebujących wsparcia,
-
prowadzenie działalności informacyjnej z wykorzystaniem tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego.
MIESIĄC |
Zadania i środki realizacji |
Cel |
Odpowiedzialni |
PAŹDZIERNIK |
1.Prezentacja na temat samorządności oraz działań Samorządu Uczniowskiego. |
Poszerzenie wiedzy na temat samorządności. |
Opiekun SU Członkowie SU |
2.Zorganizowanie wyborów do Samorządu Uczniowskiego: - ogłoszenie kampanii wyborczej, prezentacja programów wyborczych. |
Rozwijanie samorządności, Wyzwalanie inicjatyw i pomysłowości uczniów, Integracja społeczności uczniowskiej. |
Opiekun SU, wychowawcy klas
|
|
3. Opracowanie planu pracy Samorządu Uczniowskiego na nowy rok szkolny: -uwzględnienie działań zgłoszonych przez przewodniczącą i członków SU, - ustalenie formy komunikowania się członków między sobą, -ustalenie terminów spotkań z opiekunem SU. |
Uporządkowanie pracy Samorządu Uczniowskiego.
|
Członkowie SU, Opiekun SU
|
|
4. Ogłoszenie konkursu na „Najbardziej zadbaną salę lekcyjną”: -opracowanie regulaminu oraz poinformowanie uczniów o zasadach konkursu, -systematyczne monitorowanie czystości w klasach. |
Dbanie o porządek w klasie. Wyzwalanie poczucia odpowiedzialności za czystość w klasie. |
Członkowie SU, Opiekun SU
|
|
LISTOPAD |
|||
5. Pomoc w przygotowaniu dekoracji na obchody Święta Niepodległości. |
Wzbudzanie chęci niesienia pomocy innym. |
Opiekun SU |
|
6. Udział w ogólnopolskiej akcji charytatywnej „Gorączka złota”: -systematyczne zbieranie groszy w poszczególnych klasach. |
Wywoływanie empatii, rozbudzanie chęci niesienia pomocy. |
Członkowie SU, Opiekun SU, wszyscy uczniowie, wszyscy nauczyciele |
|
7. Przedstawianie „ Bon Ton, Savoir Vivre, czyli dobre maniery”- część pierwsza. |
Przypomnienia zasad kulturalnego zachowania na lekcji. |
Członkowie SU |
|
GRUDZIEŃ |
8. Ogłoszenie konkursu „Najdłuższy łańcuch choinkowy”. |
Integracja społeczności klasowej i szkolnej. |
Członkowie SU, Opiekun SU, wszyscy uczniowie, Wszyscy wychowawcy |
9. Przygotowanie świątecznych pierników dla klas. |
Zachęcanie do działania na rzecz społeczności szkolnej, pobudzanie do wyrażania uczuć. |
Członkowie SU, Opiekun SU |
|
10. Przygotowanie plakatu ze świątecznymi życzeniami dla uczniów i pracowników naszej szkoły. |
Kultywowanie tradycji świątecznych. |
Członkowie SU |
|
STYCZEŃ |
11.Podsumowanie akcji „Gorączka złota” w pierwszym półroczu: -podliczenie zebranych pieniędzy, wysłanie paczki do siedziby organizatora, -poinformowanie społeczności uczniowskiej o wynikach akcji. |
Doprowadzenie rozpoczętego przedsięwzięcia do końca. |
Przedstawiciele klas Członkowie SU |
12. Podsumowanie działalności Samorządu Uczniowskiego w pierwszym półroczu. |
Uświadomienie uczniom co udało im się wspólnie zrealizować w pierwszym semestrze. Zwrócenie uwagi na wartość pracy zespołowej. |
Członkowie SU, Opiekun SU |
|
13. Wykonanie diagramu pokazującego wyniki najlepszych uczniów w pierwszym półroczu. |
Zachęcenie do osiągania jak najlepszych wyników w nauce. |
Opiekun SU |
|
14. Przedstawianie „ Bon Ton, Savoir Vivre, czyli dobre maniery”- część druga. |
Zwrócenie uwagi na zasady kulturalnego zachowania. |
Członkowie SU |
|
LUTY |
15. Zorganizowanie poczty walentynkowej: - przygotowanie skrzynki na listy i kartki. |
Kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć. |
Członkowie SU, Opiekun SU, Wszyscy uczniowie |
MARZEC |
16. Zorganizowanie „Dnia Samorządności”. |
Wdrażanie do przestrzegania zasad demokratycznego życia. |
Członkowie SU Opiekun SU Wybrani uczniowie
|
17.Przygotowanie przedstawienia z okazji „Dnia Kobiet”. |
Kultywowanie i wzbogacenie dobrych tradycji związanych z obchodami Dnia Kobiet. |
Wybrani chłopcy z klas 4-6 Opiekun SU |
|
18. Przedstawianie „ Bon Ton, Savoir Vivre, czyli dobre maniery”- część trzecia. |
Zwrócenie uwagi na zasady kulturalnego zachowania. |
Członkowie SU |
|
KWIECIEŃ |
19. Zorganizowanie konkursu na najpiękniejszą wielkanocną dekorację klasową.
|
Integracja zespołów klasowych w dążeniu do zwycięstwa. |
Członkowie SU Zespoły klasowe Wychowawcy klas |
MAJ |
20. Zorganizowanie apelu poświęconego „Uchwaleniu Konstytucji 3 maja”. |
Integracja społeczności całej uczniowskiej.
|
Członkowie SU Wybrani uczniowie Opiekun SU |
21. Przeprowadzenie akcji „W zdrowym ciele zdrowy duch”. |
Zachęcenie do prowadzenia zdrowego trybu życia (odżywiania, uprawianie sportów). |
Członkowie SU Opiekun SU |
|
22. Podsumowanie całorocznego konkursu „Najbardziej zadbana sala lekcyjna” |
Ogłoszenie wyników konkursu, nagrodzenie zwycięskich klas.
|
Członkowie SU Opiekun SU |
|
23. Wykonanie plakatu informującego o wynikach całorocznego konkursu. |
Poinformowanie społeczności szkolnej o wynikach konkursu. Motywowanie do wzięcia udziału w konkursie w następnym roku. |
|
|
CZERWIEC |
24.Pomoc w organizacji Dnia Dziecka: -przydział zadań, zgromadzenie sprzętu. |
Integracja społeczności szkolnej. |
Członkowie SU |
25. Przeprowadzenie eliminacji oraz gali finałowej Festiwalu Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej. |
Kształtowanie umiejętności autoprezentacji i rywalizacji.
|
Członkowie SU Opiekun SU Wszyscy nauczyciele |
|
26. Przygotowanie plakatu na temat "Bezpiecznych wakacji". |
Zachęcenie do aktywnego i bezpiecznego wypoczynku w czasie wakacji. |
Członkowie SU Opiekun SU
|
|
27. Podsumowanie pracy Samorządu Uczniowskiego. |
Ewaluacja pracy Samorządu Uczniowskiego. |
Członkowie SU Opiekun SU |